Metal Conditioner je zmesová kvapalná látka s vysokou mernou hmotnosťou, ktorá sa skladá z mnohých zlúčenín, okrem iného zo skupiny dithiofosfátov zinočnatých, primárnych a sekundárnych alkylových zlúčenín, arylových zlúčenín, alkinfenolových zlúčenín, aromatických amínov, organických sulfidov, zásaditých sulfonátov horečnatých, alken jantárových kyselín. Medzi nimi sa nachádzajú aj zlúčeniny chloralkánov.Tieto zlúčeniny majú polárne vlastnosti, sú úzko prepojené v časticiach s dlhými reťazcami a ostatnými zlúčeninami, ktoré sú obsahom výrobku a nepredstavujú žiadne riziko korózie. Použitie týchto zlúčenín je povolené ustanoveniami najnovších smerníc Európskej únie (Reach).
Metal Conditioner je kvapalná polymérna zmes syntetických uhľovodíkov a ich derivátov, ktorá chemickou cestou oxidačne reaguje s hornou kovovou štruktúrou ošetrených mechanizmov. Procesom chemickej reakcie sa rozumie vznik iontovej väzby molekúl do kryštalickej mriežky. Translokáciou valenčných elektrónov z jedného prvku na druhý dochádzak vzniku opačne nabitých iontov, ktoré sa navzájom približujú, tým uvoľňujú svoju energiu, čím sa stabilizujú a zväzujú do ucelených iontových väzieb. V tomto bode je možné hovoriť o vnútromolekulárnej väzbe. Práve tento jav stojí za vznikom vrstvenej molekulárnej štruktúry v 3D forme, ktorá vďaka svojej polarite odoláva veľmi vysokým tlakom, termickému zaťaženiu a najmä v ucelenej forme uzatvára kovové povrchy, tým ošetruje, chráni a znižuje trecie odpory pohyblivých mechanizmov. Táto molekulárna štruktúra sa nazýva ochranný molekulárny koberec. Pokiaľ je splnená podmienka kontaktného trenia KOV – KOV, je možné využiť inovatívnu technológiu AEROTEC® Metal Conditioner a zmeniť charakter kontaktného trenia na AMC – AMC, kedy je KOV – KOV „odtienený“ molekulárnym kobercom a dochádza iba k treniu vrstvy molekúl AMC – AMC.
Čo nie je AEROTEC® Metal Conditioner a prečo?AEROTEC® Metal Conditioner nie je olej.
Prvé zadanie vývoja bolo o tom, že nechceme zušľachťovať akostné parametre olejov a mazív, t.j. vyrábať aditivanty olejov a mazív. Požiadavkou bolo priamo zušľachťovať kovové povrchy v trecích uzloch a tým zabezpečiť výkonnosť produktu aj za suchého trenia, kedy samotný molekulárny koberec (kontaktné trenie AMC – AMC) zabezpečí časovú funkciu mechanizmu aj bez aktívneho mazania.
V našom prípade sú oleje, mazivá, palivá len transportným médiom, v ktorom vďaka indexu rozpustnosti nastáva rovnomerné rozptýlenie molekúl produktu AMC, ktorý je následne dopravený do mazaného/trecieho uzla, kde vplyvom chemickej reakcie vytvára molekulárny koberec. Po tejto reakcii zostáva v prevádzkovej kvapaline cca 1% zmesi AMC, ktorá opakovane dopĺňa molekulárny koberec v prípade jeho porušenia alebo úbytku. Táto rekuperačná obnova v časovom úseku zaisťuje garantovanú ochranu trecích plôch v rámci ich aplikačnej životnosti.
Je AEROTEC® Metal Conditioner bezpečný a inovatívny? Metal Conditioner a prečo?Ak vychádzame z podstaty funkcie technológie AMC a logiky veci, potom vzniká iba jediná otázka. Skutočne dochádza k celistvému uzavretiu povrchových vrstiev kovových materiálov? Áno, dochádza a nezáleží na tom, či ide o bežné kovové povrchy, farebné kovy, zliatiny alebo vysoko akostné kovové materiály.
Ak je v prevádzkovej kvapaline požadované množstvo látky AMC, dochádza k chemickej väzbe a uzavretiu povrchu. Takto ošetrené diely vyrobené z rôznych materiálov boli testované za rôznych teplotných podmienok a stabilita ochranného molekulárneho koberca bola vždy preukázaná, a to aj pri veľmi vysokých tlakoch vrátane tlakov dynamických. Prítomnosť korózie nebola nikdy zistená, a to ani v podmienkach syntetického slaného roztoku. Produkt AMC preto možno zaradiť medzi konzervanty. Produktu AMC bol vydaný atest od Štátneho zdravotného ústavu v Prahe s možnosťou použitia zmesovej látky pre technológie v potravinárskom priemysle, čím sa zaradil medzi produkty, ktoré predstavujú minimálne riziko poškodenia ľudského organizmu. Okrem toho je technológia AMC dlhodobo testovaná v izolovaných agregátoch rôznych typov, napr. Scania DC13/DC16 / SCHNELL, DEUTZ MWM GSV16C, MWM GSV12C, Jenbacher JMS 312 GS, Jenbacher JMS 320 GS. Tieto motory pracujú v cykle 24/7 a sú kontrolované v rozsahu cca 800 mth, prevádzkové kvapaliny sa vymieňajú po pravidelných podrobnýmch laboratórnych analýzach. Ani v jednom prípade tieto analýzy nepreukázali žiadny rozdiel v negatívnom zmysle, ktorý by zamedzil použitie technológie AMC napriek tomu, že niektoré agregáty majú za sebou rádius činnosti v ekvivalente 2 miliónov prejdených km. Všetky údaje, ktoré deklarujeme, sú prístupné profesnej verejnosti.
A v čom vidíme inováciu technológií? Hlavným a zásadným rozdielom je rozsah použitia v rámci aplikácií a rekuperačná obnova iontovej väzby v časovej osi chemickej väzby. To je hlavný benefit, ktorý nenájdete v mazacích produktoch na báze pevných častíc, PTFE alebo MOS2. V tejto súvislosti vzniká otázka, čo sa stane s vyššie popísanými pevnými časticami, keď sa skončí ich funkčná životnosť? Oddelia sa od povrchu a prenikajú olejovou sústavou, kým nie sú zachytené olejovým filtrom pevných častíc. Ak ich však filter nezachytí, tak v olejovej tlakovej sústave pôsobia ako abrazívne častice. To sa nestane v prípade použitia AMC. Molekula, ktorá opustí molekulárny koberec, reduktívne zmení skupenstvo a odchádza plynnou cestou von cez výfukový systém. Nezanáša DOC katalyzátory, ani DPF filtre.
Má v dnešnej rozvinutej dobe technológia AEROTEC® Metal Conditioner praktické využitie?ečo?Dynamický rozvoj výrobných technológií, presnosť a dôraz na spoľahlivosť finálnych výrobkov kladie čoraz vyššie nároky na životnosť jednotlivých konštrukčných prvkov, ktoré je nutné mazať, či už životnostnými náplňami, alebo cyklickými výmenami mazív, ktoré musia spĺňať najprísnejšie normy.
Vysoké nároky sa kladú aj na dlhodobú stabilitu mazív v rôznych klimatických podmienkach. Preto sú syntetizované mazivá čoraz populárnejšie, avšak vo svojej základnej forme nedokážu úplne nahradiť protioderové vlastnosti minerálnych mazív. Preto sa dopĺňajú a sýtia prísadami vo forme čistiacich zložiek, impregnačných látok, inhibítorov korózie, modifikátorov rôzneho charakteru, atď. Sú to hotové mazivá pre rôzne aplikácie, pripravené k okamžitému použitiu. Naša spoločnosť na tieto aspekty myslela už počas vývoja. Základným princípom je, že nemeníme žiadne vlastnosti mazív. Predpísané mazivá využívame na to, aby sme dopravili reakčnú zmes AMC do trecích uzlov a tým zjednodušili aplikáciu pre každého používateľa.
Všetko, čo musíte urobiť, je naliať produkt do prevádzkovej kvapaliny v predpísanom objeme a proces iontovej väzby sa postará o zvyšok. Každý stroj, každý zariadenie prekonáva odporové sily, na prekonanie ktorých musí vynaložiť určitú energiu. Ak znížime trecí odpor v trecích uzloch, zvýši sa účinnosť, tým sa zníži energetická náročnosť a predĺži životnosť všetkých ošetrených častí zariadenia a nezáleží na tom, či ide o obrábací stroj, poľnohospodárske alebo banské zariadenie, prevodovku, hydraulickú sústavu, kompresor, dvoj- alebo štvortaktný motor alebo iný mechanizmus.
Výsledkom je dlhšia životnosť daného zariadenia, hladká prevádzka, nižšie náklady na energie a pohonné hmoty, antikorózna ochrana a mnoho ďalších aspektov. Molekulárna ochrana vo forme trecích plôch AMC – AMC nájde uplatnenie dnes aj v budúcnosti.
Technológia AEROTEC® využíva prevádzkové kvapaliny a mazivá ako transportné médium, ktoré ich rozmiestni po celom systéme a umožňí ich šírenie po kovových plochách systémov a mechanizmov. Technológia AEROTEC® nereaguje s nosným médiom, nemení jeho kvalitatívne parametre ani fyzikálno-chemické vlastnosti.

Spojením technológie AEROTEC® s prevádzkovými kvapalinami a mazivami posúvame hranice výkonu olejov a mazív za hranice toho, o čom donedávna nikto nevedel.

Nespornou výhodou aplikácie AEROTEC® Metal Conditioner sú jeho impregnačné vlastnosti. Vplyvom vytvorenia molekulárneho filmu na ošetrených súčastiach dochádza nulovej polarite voči molekulám H2O a ďalších chemických zlúčenín. Tie sú odpudzované od povrchu. Tým vzniká dlhodobá antikorózna ochrana, dokonca aj ochrana proti slanej vode a chemickým výparom.
